Kun sairastuin vietiin minulta matto alta monilta asioilta, mitkä olivat minulle olleet koko elämäni. Ikäni olen liikkunut ja urheillut. Kun minulle lyötiin faktat eteen, oli tunne sama kuin olisin kärsinyt tyrmäystappion. Mietin tässäkö nyt kaikki menee pesuveden mukana mitä olen ikäni tehnyt.

Elämää  voi katsoa pitkänä jonona, missä asiat ovat oikeassa järjestyksessä. Jono on ollut jo vuosikymmenet pieniä muutoksia lukuunottamatta täysin muuttumaton. Minulle tuli tilanne eteen, missä jonon etupäähän oltiin tekemässä tilaa muutoksille ja sieltä poistettiin niitä tärkeitä juttuja. 

Ensimmäinen ajatukseni oli se, että pääasia että mies saadaan kuntoon. Kuitenkin hiljalleen alkoi minulle sairauden jatkuessa tulla totuus julmana eteen. Tämä ei voi, eikä saa olla näin oli seuraava mietteeni. Meillä jokaisella on omia odotuksia elämälleen. Ajan myötä odotusarvot muuttuvat ja arvot laitetaan uusiksi. Minä siis tulin tähän tienristeykseen. Olen nyt jo joutunut luopumaan minulle todella tärkeistä asioista, vaikka sairauden toteamisesta ei ole edes puolta vuotta. Välillä taistelen ajatusteni ja jaksamiseni kanssa, miettien mikä on seuraava asia mikä minulta viedään. Niitä asioita en haluaisi vastaan tulevan, kuitenkin vääjäämättömästi vielä tulee moniakin isoja luopumisia eteen ennekuin saan laitettua jonon sellaiseen järjestykseen jonka kanssa pystyn elämään ja asiat hyväksymään sellaisinaan.

Haaveita kukaan ei minulta kuitenkaan voi viedä. Sen tiedän että haaveet toteutetaan kovalla työllä, ei odottelemalla. Kukaan ei voi olettaa, että asiat tuodaan eteen hopealautasella. Se mitä minulta ei kukaan voi ottaa pois on todella kova tahtotila. Edellytykset minulla siis on uuteen hyvään elämään, jonka aion toteuttaa omien vahvuuksieni antamilla valtuuksilla.

Kuten sanoin haaveet joudutaan itse rakentamaan ja se polku voi olla kova ja kivikkoinen, siihenkin minä olen valmistautumassa ja periksi en tässäkään asiassa aio antaa. Esteet tiellä voidaan joko ylittää tai kiertää. Kiertäminen on aina se parempi vaihtoehto. Ylittämisessä joudut useinkin kävelemään monenkin ylitse ja silloin syntyy helposti uusia esteitä jotka voit löytää edestäsi ja tiestäsi tulee vieläkin kivikkoisempi. Tällöin lopputulos ei varmaankaan ole se mitä on haettu.

Kaikkea tätä aion itse tehdä ja toteuttaa, rajana on oma jaksamiseni. Sen pystyn hyväksymään että aikaa menee, mutta minullahan on koko loppu elämä aikaa tehdä elämästäni parempi paikka jaksaa eteenpäin.

Tsemppiä jokaiselle, joka samojen asioiden kanssa pähkäilee. 

Näillä ajatuksiaa siis tänään mennään. kiitos että olette tämänkin kirjoitukseni jaksaneet lukea.