Hyvät matkustajat muistakaa, että elämänmatkan paluulippu on evätty. Jokainen eletty hetki, on takana päin, yhtäkään hetkeä ei kahta kertaa saa läpi käydä. Jokainen meistä saa elää oman elämänsä pituisen matkan. Osa meistä saa toisen mahdollisuuden, ehkä useammankin, kuitenkaan pakittamaan ei pääse missään vaiheessa. Määränpää on kuitenkin jokaiselle meistä se sama ja lopullinen. Junan saapumisaika on elämän mittainen. Matkakumppanit määrää sattuma. Jotkut matkakumppanit saattavat olla alusta loppuun samat, jotkut taas tulevat matkan jossain vaiheessa, saattavat jäädä siihen viereen koko matkan ajaksi, tai jossain vaiheessa taas katoavat omalle matkalleen. Hyvistä matkakumppaneista kannattaa pitää kiinni, he monesti antavat matkalle tarkoituksen. Vaikka paluulippu onkin jokaiselta evätty, takuuvarmasti matka on jokaiselle matkaajalle uniikki. Sen tiedon kanssa on hyvä olla, kunhan itse tekee matkastaan matkan arvoisen. Tämä juna tulee perille, jokaisen kohdalla. Kukaan ei etukäteen saa saapumisaikaa tietää. Jännittävää matkaa matkustajille.

Joskus olen miettinyt yli 61-vuotista taivaltani. Onko elämäni ollut elämäni arvoinen?  Vastaukseni itselleni on kyllä, on. Jokainen meistä on oman joutunut käymään oman taistelunsa, niin olen minäkin. Minulle on myös tarjottu päätepysäkkiä aikaisemmin, en vaan silloin joutunut poistumaan kyydistä. Minusta on elämä kasvattanut omanlaiseni jääräpään. Olen tehnyt paljon virheitä elämässäni, mutta uskallan myös sanoa ääneen, että olen omalla tavallani myös tehnyt paljon hyvääkin. Uskon siihen, että meillä jokaisella on täällä olemiseen oma tarkoituksensa. Väitän että, kuka tahansa meistä ei olisi täällä, olisi maailma erilainen paikka. Jokaisella matkaajalla on se jälki, jonka hän jättää arvaamattoman useaan ihmiseen. Niin minulla, kuin jokaisella teistä. Kun tapaa uuden ihmisen, on se tapaaminen hetken elämästä, tai voi se olla pidempikin tuttavuus, kestää kenties lopun iän. Tämäkin antaa oman jälkensä elämällemme.

Joskus kuulen, minulle sanoo joku ihminen, jos sinua ei olisi ollut, jos et olisi silloin sanonut, jos et olisi silloin opettanut tms. Nuo sanat, jos sinua ei olisi ollut, sanonut, opettanut, neuvonut, jäävät helposti mieleen. Voi olla, etten edes itse muista tapahtumaa tai sitä hetkeä. Ne kuitenkin ovat vaikuttaneet toisen ihmisen elämään, joka taas vaikuttaa jonkun muun elämään.

Tämän ikäisenä, kun muistelen elämääni, olen koko ikäni tehnyt asioita. Valtaosan elämästäni olen ollut myös aktiivinen ja vaikuttaja. Itse pidän vaikuttajan roolia vaativana ja haastavana. Siinä roolissa pitää olla maltillisen ”viisas”, ei aina saa sanoa, mitä sylki suuhun tuo. Vaikuttaja on myös esimerkki-ihminen muille. Se mikä on vahvuus, on usein myös rasite. Minulla on tapana olla suora ja rehellinen, vaikka valikoinkin normaalisti sanani huolella. Kaikki ihmiset eivät pidä rehellisyydestä, varsinkin kun asia kohdistuu heihin.  Näillä elementeillä olen siis vaikuttaja ja monelle myös luottoihminen. Omat näyttöni tässä junakyydissä olen antanut. Tällä matkalla olen oppinut, että minut joko hyväksytään sellaisena kuin olen, tai sitten kohtaamistani halutaan väistellä. Jokainen ihminen, siis minäkin jätän jonkinlaisen merkin ihmisiin, joiden kanssa saan, en joudu, vaan saan olla kontaktissa.

Nykyiseen elämääni sisältyy aivan erilainen osio, kuin olisin vielä 4-5 vuotta ja monta pysäkin väliä sitten, voinut edes kuvitella. Varmaan elämän junassa oli minullekin varattu paikka, mikä pysäyttää ja laittaa monet elämän arvot uuteen järjestykseen. En tuolloin vielä tiennyt vakavista sairauksista, mukanaan tuomine ongelmineen.  Tällä junamatkan osiolla on elämäni muuttunut paljon rikkaammaksi. Olen saanut paljon uusia ihmisiä elämääni, jokaisella pysäkillä tulee lisää.

 

Elämäni päätepysäkki ei toivottavasti ole vielä pitkään aikaan näkyvissä. Koska paluulippu on meiltä jokaiselta evätty, jokainen, joka minut tuntee ja muutkin, olemme samalla matkalla kohti päätepysäkkiä. Jokaiselle se pysäkki on eri paikassa, toivon siis kaikille turvallista ja pitkää loppumatkaa.

Muistakaa se, että matkanne on juuri sellainen, millaiseksi te itse matkanne teette.

 

ARTO HANNOLIN