Millaisia ominaisuuksia ihmiset luulevat omaksuvansa ja millaisia ominaisuuksia ihmiset oikeasti omaavat ollessaan kanssakäymisissä toisen ihmisen kanssa. Osaako siis toinen ihminen lukea toista ihmistä, esimerkiksi käytöksestä. katseesta, vaatetuksesta, ulkoisesta egosta tai egon puuttumisesta. Tämä taito ei todellakaan kuulu jokaisen ihmisen hyveisiin.  Jos osaat lukea toista ihmistä, on vielä taito osata käyttäytyä  näyttääkseen että on ymmärtänyt näkemänsä ja lukemansa oikein.  Voihan olla että juuri lukija omaa vääränlaisen sisäisen ajatusmaailman, joka ilmenee vaikkapa ilkeytenä mikä kohdistuu toiseen ihmiseen.

Minulle usein sanotaan, mukavaa kun olet parantunut, oletpa hyvännäköinen uudessa hoikemmassa lookissasi. Niin juu sanotaan, jos hymyilen, olen parantunut, jos hymyilen, minulla ei voi olla kovia kipuja, jos hymyilen, elämäkin hymyilee. Kyllä minä hymyilen paljon, se vaan ei merkitse sitä, että terveys olisi kohdillaan. Miksi sairaalta ihmiseltä pitisi vielä kaiken muun lisäksi otta hymykin pois? Minulla on nyt painoa lähes 47 kiloa vähemmän, kuin joitakin vuosia takaperin. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin siitä onnellinen. Kyllä pudotin painoani harkitusti, kolmisenkymmentä kiloa.  Painon laskeminen pysähtyi hetkeksi ja se alkoi itsestään uudelleen, kun sairauteni aktivoitui. Viimein uskottiin sairauteeni ja viimein tutkittiin ja todettiin sairauteni. Leikkauksen jälkeen aloin hiljalleen saada painoa hieman takaisin ja olin tyytyväinen kun paino jämähti paikoilleen.  Taas muutamassa kuukaudessa paino on pudonnut 15 kiloa.  

Kipusairauteni pyrin pitämään sisälläni, omasta mielestäni niin, ettei sitä muut huomaisi.  Ei aina onnistu, koska saan palautetta ystäviltäni, jotka minua näkevät. Huomasin kyllä kipusi, mutta en sanonut, koska näin ettet halua asiasta itse puhua. Tällaisia kommentteja kuulen ja se kuulostaakin hyvältä. Näin varmaan asia menee monen muunkin sairaan kohdalla. Tämä on kohta, missä alussa mainitsemani, toisen ihmisen  lukemisen taito on oiva taito.  Kun joku osaa minua lukea, ei minua niin usein vaivata samoilla kysymyksillä. Toinen puoli asiasta on taas se, jos ihminen osaa minua lukea, mutta ei tiedä mikä minulla on, saan taas kysymyksen josta en välttämättä välittäisi.

Tuo painon tippuminen sitten onkin toinen juttu. Se on asia, jonka huomaavat kaikki tuttuni minut nähdessään. Monet vanhat ystäväni eivät edes tunnista minua, siitä on kuitenkin 37 vuotta, kun paino on ollut nykyisissä lukemissa.  Joskus toivoisi, ettei kuulisi kommentteja, oletpa upeassa kunnossa, hienoa että jaksat huolehtia itsestäsi. Totta tietenkin toinen puoli, pyrin pitämään huolta itsestäni, mutta nykyään voimien ja jaksamien mukaan.

 Ulkonäköäni ei helposti lue muut ihmiset, tai kyllä lukevat, mutta tulkitseminen on aivan eri asia. Sen mitä lääkärini sanoo on, että normaalia painon putoamista, koska en sairauksieni vuoksi  voi enää treenata salilla, kuten aikoinaan kilpaillessani.  Varmaan hän selittää noin itselleen. Ei se kuitenkaan ole normaalia, että vuorokaudessa voi paino laskea jopa 600 grammaa. Olen kuitenkin itseäni koko ikäni kehittänyt raudan kanssa. Enkä  kertaakaan ole edes kokeillut kiellettyjä aineita lisäämään lihasmassaa ja parantamaan tuloksiani. Ei siis ammatti-ihmisen lausumanakaan ole uskottava selitys.  Minä siis joka tapauksessa mieluimmin luen, arvioin ja autan muita,  ennen kuin annan itseäni auttaa, paitsi silloin, kun pyydän apua.

 

Usein siis ajatuksissani mietin omaa rooliani elämän myllerryksessä. En mieti sitä, miksi juuri minulle on , tullut tämä osa elämässä. Ehkä juuri siksi, että olen kokenut pitkän ja tapahtumarikkaan elämän. Olen nähnyt  paljon, olen kokenut paljon, olen siis ollut myös oppinut paljon. Olen oppinut, ainakin omasta mielestäni lukemaan ja auttaman muita, usein osaan vetää juuri siitä oikeasta narusta. Jos en osaa, osaan kuitenkin kuulostella ja tarkkailla. Itse kun kokee asioita, osaa usein tunnistaa toisesta tiettyjä asioita. Jos en ole aivan varma, voin kysyä, haluatko jutella ?  Avun tarjoaminen vaihtoehtona on enemmän ihmisläheinen tapa. Aivan ensimmäisenä on kuitenkin saavutettava luottamus, joskus se voi olla haastavaakin haastavampaa. Jos esimerkiksi  syyllistää autettavaa, on se väärä tapa luottamuksen tiellä.

Monet uskovat osaavansa lukemaan ihmisiä, varmaan osaavatkin. Haastavampi osuus onkin siis se, oletko ollut lukutaitoinen. Itse en suinpäin ja pyytämättä rupea neuvomaan ihmistä, jota en sen enempää. Jos neuvoja pyydetään, olen silloinkin varovainen. Mieluimmin uppoudun asioihin omien kokemusteni kautta ja myöskin korostan kysyjälle sitä asiaa.  Samalla lailla toimin urheiluvalmentajanakin, en suostu ohjelmia tekemään, ennen kuin olen vakuuttunut urheilijan osaamis- ja voimatasoista.

Muistetaan olla armollisia muille ja autetaan asioissa, joissa osaamme auttaa. Ja ehdottomasti ollaan armollisia itsellemme, koskaan ei  saa mennä yli oman jaksamisen rajoja, se tie voi olla yllättävän kivinen ja lyhyt.

Näillä ajatuksilla mennään tällä kertaa.

 

ARTO HANNOLIN